Wikia

Logo TS
Saxonia Icon Shop Loco
Statistieken
Saxonia
Type Icon Shop Loco (Stoom)
Kracht 4 Icon Power
Belasting 12 Gold
Verstuur XP 27 XP
Set Saxonia|Saxonia
EKU Niet nodig
Beloning Informatie
Beloning van Johann #8 Limiet 1
Andere Informatie
Gebruikt in contracten:
Museum
De locomotief Saxonia werd geëxploiteerd door de Leipzig-Dresden Spoorwegmaatschappij (Leipzig-Dresdner Eisenbahn-Compagnie of LDE) en was de eerste werkende stoomlocomotief die gebouwd was in Duitsland. Haar naam betekent Saksen in het Latijn. De Saxonia werd gebouwd door Johann Andreas Schubert. Schubert was geïnspireerd door de Engelsen gebouwde locomotief, de Comet, aangeschaft voor de LDE, en hij analyseerde wat hij zag en verbeterde dat. Hij gebruikte dezelfde afmetingen maar, in tegenstelling tot de Comet, werden twee gekoppelde assen aangedreven, daardoor verhoogde de trekkracht en een extra as werd toegevoegd aan de achterkant om de kwaliteit van de rit te verbeteren. De ontwikkeling en bouw van de locomotief werd uitgevoerd in de Maschinenbauanstalt Übigau in Dresden, een bedrijf dat was opgericht op 1 januari 1837. Vanaf het begin was Schubert het hoofd van het bedrijf. De bouw van de motor was een technisch en economisch risico voor de onderneming. Ze hadden als eerste totaal geen technische ervaring; bovendien waren er geen orders voor een locomotief. De Saxonia was bedoeld om de Leipzig-Dresden-spoorweg, de eerste lange spoorlijn in Duitsland, op 8 April 1839 te openen. Maar de Engelsen, die tot dan een monopolie binnen de spoorwegsector hadden, gunden Schubert zijn locomotief succes. De eerste trein op de spoorlijn werd getrokken door de twee Engelse locomotieven Robert Stephenson en Elephant. De Saxonia - gereden door zijn bedenker, Johann Andreas Schubert - reed er achter. De Saxonia werd duidelijk met succes gebruikt, gezien het feit dat hij in 1843 8,666 kilometer op de teller had staan. Er is geen duidelijke informatie waar de locomotief nu is, maar hij moet in de LDE vloot zijn gebleven tot 1856 omdat zijn naam tot dan niet opnieuw werd toegewezen. De Übigau fabriek bouwde een tweede locomotief met de dezelfde wielsetting, genaamd Phoenix, geleverd op 12 april 1840.